Het proces tegen Geert Wilders loopt ten einde en het zal wel op vrijspraak uitdraaien. Dat lijkt me terecht. Wat me heeft verbaasd is dat de “benadeelden” het er zo slecht van hebben afgebracht. Ze hebben er geen sterke zaak van gemaakt met zijn allen.

Afgelopen vrijdag echter was er één bijdrage in het proces die naar mijn idee wel precies illustreert wat Wilders onder meer teweeg brengt. Het behandelt op een enkel onderdeel ook het twijfelachtige onderscheid dat Wilders maakt tussen islam en moslims, waar het verwijst naar een uitspraak in de Belgische krant Het Nieuwsblad waarin Wilders zegt: “Ik heb geen hekel aan mensen. Ik vind wel dat er minder moslims moeten zijn in Nederland. Ik vind de ideologie van de islam abject, fascistisch en fout.”

Een ander aardig stuk in de verklaring van Amal is dit:

“Gelooft u mij, als ik u zeg dat ik nog nooit in mijn leven van het woord Taqqiya had gehoord? Laat staan weet wat het betekent. Maar geen nood, de verdachte in deze strafzaak kan het u haarfijn uitleggen, zoals hij eerder deed in een interview op nu.nl in 2008:

‘Taqqiya is een bekend begrip in de islamitische wereld. Het wil zeggen dat moslims die nog niet in een moslimland leven vaak niet alles zeggen wat ze werkelijk vinden. Maar op het moment dat de islamitische cultuur sterker wordt zullen er ook moslims zijn, die nu als gematigd worden gezien, die meegaan in de dwangmatigheid van de Koran en zijn ideologie.’

Maar ik leef niet in een islamitische wereld, misschien dat ik het woord of begrip Taqqiya daarom niet ken. Verdachte gebruikt het wel om angst aan te jagen voor mij als moslim en Marokkaan.”

Ditzelfde begrip Taqqiya was het thema van een debatje tussen Wilders en Halsema in de Tweede Kamer tijdens de debatten bij het aantreden van het kabinet-Rutte. Het ging over de vraag in hoeverre moslims in Nederland überhaupt wel konden integreren volgens Wilders, omdat hij immers gelooft dat ze Taqqiya kunnen toepassen. Hoe weet je nou zeker dat een moslim geintegreerd is of dat hij misschien Taqqiya toepast, vroeg Halsema. Precies, zei Wilders, “het probleem is dat je dat nooit weet.”

Ik vond dat een verhelderende uitspraak van Wilders, maar sommige details in de bijdragen van Wilders in de Tweede Kamer krijgen zomaar weinig aandacht. Het debatje tussen Halsema en Wilders hield op na die laatste uitspraak van Wilders, maar als je gelooft dat je moslims nooit kunt vertrouwen als zij integreren, dan rijst toch echt de vraag wat je dan met die mensen gaat doen. Ze zullen in ieder geval naar het idee van Wilders nooit normaal deel uitmaken van de Nederlandse samenleving.

Ik heb de verklaring van “Amal” in mijn “Meesterwerken”-rubriek gezet.

