Vandaag is het 10 jaar geleden dat de aanslagen plaatsvonden in New York en Washington en daar is uiiteraard veel over te lezen, te bekijken en te beluisteren de afgelopen dagen. Ik wil op dit moment alleen maar even een column noemen van de afgelopen dagen die me erg aansprak, de column van Paul Brill in de Volkskrant van gisteren. Met name de laatste alinea van zijn column spreekt me aan. New York als plek waar het elan heeft gezegevierd. New York staat symbool voor veel, maar vooral voor vrijheid en als plaats waar zoveel mensen van zo totaal verschillende afkomst in vrijheid naast en met elkaar leven. New York is wat dat betreft een uitzondering in de VS. Op deze website heb ik een foto van New York als achtergrond, en dat is precies om die reden. Het is een cultuur en een manier van samenleven die vorig jaar uitstekend werd verwoord door de huidige burgemeester Michael Bloomberg in zijn toespraak over de bouw van een moskee nabij Ground Zero.

Terwijl mijn landgenoot Geert Wilders daar zijn anti-islam toespraak hield vorig jaar, legde Bloomberg ons allemaal nog eens uit wat vrijheid en tolerantie werkelijk betekenen. Tegenover de bekrompenheid en de angst van Wilders, nota bene de man die claimt de vrijheid te verdedigen, stond het echte vrijheidsdenken van Bloomberg. De toespraak staat elders al op mijn website, maar ik plaats hem hier nog eens.

